© photo: Laila Cohen

© photo: Laila Cohen

Missie

Anno 2018 is de vierde feministische golf een feit. Wereldwijd zijn vrouwen aan een opmars voor gelijke rechten bezig. Desondanks mist deze golf een gezicht. Met Lilith gaan we daar verandering in brengen.

Of we het nu over de MeToo-beweging hebben, of over de Women’s March of de YES-campagne, wereldwijd voeren vrouwen de strijd voor gelijke rechten. Deze golf wordt onder meer gereflecteerd in de popcultuur, bij artiesten als de ongeëvenaarde Beyoncé en popprinses Lorde, die niet alleen uitgesproken feminist zijn maar ook hun achterban mobiliseren als het om politieke en sociale rechtvaardigheid gaat.

Je merkt tevens dat er iets broeit aan modeketens, die en masse t-shirts met feministische leuzen produceren. Al met al een ontwikkeling waarvan je zou verwachten dat die ook in Nederland in de mainstream zichtbaar zou zijn, maar dat is helaas niet het geval.

Daar brengen wij verandering in met Lilith, een mediaplatform waarop we de vierde feministische golf een gezicht geven, vrouwen en gemarginaliseerde groepen zichtbaarder maken en mediaparticipatie stimuleren.

Lilith bedrijft intersectioneel feminisme. De huidige generatie feminisme streeft naar inclusiviteit, bijvoorbeeld wanneer het gaat over sekswerk, lhbti-rechten, klasse, religie, ras en mentale of fysieke beperkingen. Het zogenaamde intersectionele of kruispuntdenken.

We strijden als feministen niet voor één soort vrouw, zoals in het Westen vaker vanuit de witte middenklasse gebeurde. Want zoals feminist en academicus Audre Lorde zei: 'We zijn niet vrij zolang andere vrouwen nog onderdrukt worden, zelfs wanneer haar ketenen hele andere zijn dan de onze.'